Saunování

Máte rádi saunu? Už jste si ji někdy vyzkoušeli nebo ještě ně? Pokud toho o saunování moc nevíte, ale láká vás vyzkoušet si tuto údajně velmi zdravou činnost, pak vám přinášíme pár rad a doporučení, které byste měli určitě znát.

Pokud jste v** sauně** ještě nikdy nebyli, ale jste rozhodnuti saunu navštívit, jako první byste měli nejdříve zhodnotit svůj zdravotní stav. I věk hraje při saunování svou roli.

Saunování a zdravotní stav

Pokud jste zcela zdráv, pak se můžete ihned vydat do sauny. Pokud však trpíte nějakým chronickým onemocněním, určitě se před návštěvou sauny poraďte se svým lékařem. Některé nemoci by totiž mohly vysoké teploty v sauně a dehydratace, ke které v sauně dochází, ještě zhoršit.

Saunování a věk

Udává se, že sauna je vhodná pro děti** od 3 let věku**. Je však otázkou, zda děti budou schopny v sauně vydržet. Malým dětem se totiž obtížně vysvětluje, že pobyt v tak horkém prostředí, které většinou vnímají jako velmi nepříjemné, je pro jejich zdraví přínosem. Jako nejvyšší možný věk pro saunování se udává horní hranice 60 let. V saunách však můžeme často potkat i starší osoby. Horní hranice věku vždy záleží spíše na zdravotním stavu konkrétní osoby.

Jak často chodit do sauny?

Pokud si chceme pomocí** saunování** utužovat své zdraví, měli bychom saunu navštěvovat pravidelně. Jak pravidelný interval se doporučuje 7 až 14 dní.

Jak dlouho vydržet v sauně?

Pro dospělé se doporučuje 8 až 15 minut. Pro děti pouze 3 až 8 minut. Po saunování by mělo vždy následovat ochlazení. Ochlazení lze provádět buď ponořením do studené vody, nebo pobytem na velmi studeném vzduchu. Ve studené vodě se doporučuje být ponořen co největší částí těla, ideální je nadechnout se a občas ponořit i celou hlavu, aby se také ochladila. Pobyt ve studené vodě by měl být dlouhý 2 minuty. Někteří lidí věří, že po saunování by měli vydržet ve vodě jak nejdéle, avšak takový přístup není správný, protože často vede k nachlazení nebo k zánětu močového měchýře. Při ochlazování velmi studeným vzduchem se doporučuje vydržet 5 minut, protože vzduch neochlazuje tak rychle a tak účinně jako voda. Popřípadě je možné na studeném vzduchu po saunování intenzivněji cvičit – v tom případě se může ochlazování prodloužit až na 20 minut.

Saunování - příjem tekutin a potravin

Nedoporučuje se pít cokoliv během saunování. Při saunování se může z těla vypotit až půl litru vody, proto je důležité se napít, ale teprve po ukončení procesu ochlazení. Pít by se měla čistá voda nebo minerální voda, čaj, ovocná šťáva nebo mošt, nikdy(!) však alkoholické nápoje. Alkohol se v den saunování nedoporučuje vůbec, ani před ani po saunování, protože by mohl způsobit silnou nevolnost až mdloby. Menší sklenky vody a jiných vhodných nápojů se můžeme napít i těsně před vstupem do sauny.

Co se týče jídla, v den saunování se doporučují pouze lehké pokrmy. Nikdy nevstupujte do sauny po těžkém jídle, protože by se vám pravděpodobně udělalo velmi zle.

Vliv sauny na zdraví člověka

Díky saunování dochází k odstranění hlenu z dýchacích cest, ke zvýšení tvorby látek podporujících náš imunitní systém a k uvolnění ztuhlých svalů. Pravidelné saunování zároveň uvolňuje i osvěžuje lidskou mysl. Pravidelné saunování také trénuje a povzbuzuje náš kardiovaskulární systém, pročišťuje pokožku a zlepšuje hybnost kloubů.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id11835 (cesky-magazin.cz#41)


Přidat komentář