Nízkonákladové letecké společnosti

V minulosti bylo létání jen výsadou bohatých. Tyto časy jsou ale již dlouho pryč a přes poklesy cen letenek u aerolinek začalo docházet také ke vzniku leteckých společností, jejichž jediným cílem jsou nízké provozní náklady a tedy i nízká cena letenek.

Běžné a nízkonákladové letecké společnosti

Podobností, mezi běžnými a nízkonákladovými leteckými společnostmi, je mnoho. Používají zpravidla stejná letadla (byť většinou v rozdílných konfiguracích), řídí se stejnými předpisy o bezpečnosti** letecké dopravy** a mají stejně kvalitně školené piloty. Objednávání letenek většinou probíhá přes internet, což už dnes také umožňují i běžné letecké společnosti, takže ani zde ten klíčový rozdíl neleží.

Rozdíly mezi nízkonákladovými a běžnými leteckými společnostmi

Moderní letectví si stále ve velké míře ponechává některé prvky z minulosti, jako jsou pokrmy za letu, přítomnost školeného palubního personálu (který je však vyžadován předpisy) a některá další příjemná zpestření letu. Pokud je však hlavním cílem cestovatele cena letenky, není takový luxus možné nabídnout v ceně a někdy ani za příplatek. Je totiž cílem nízkonákladových aerolinek co nejvíce ušetřit, aby za generování zisku mohli nabídnout cestujícím nízkou cenu. Zatímco je tedy naprosto běžné, že u lepších aerolinek máte v ceně během letu jedno nebo více jídel a nealkoholických nápojů, u nízkonákladových leteckých společností, kterým se také říká „lowcosty“ je v ceně opravdu jen samotný let. Vše ostatní je za příplatek. Na palubách letadel těchto společností také často můžete spatřit reklamy. Mezi nejznámější nízkonákladové společnosti v Evropě patří Ryanair, easyJet nebo Wizzair.

Příplatkové služby

Pod tuto kategorii spadá téměř vše. Už při nastupování do letadla bude zváženo vaše příruční zavazadlo a za dodatečnou váhu si budete připlácet. Přitom bývají maximální váhy těchto zavazadel omezeny poměrně přísně. Například u známé nízkonákladové společnosti Ryanair je to 10 kilogramů a to jsou navíc omezeny i jeho rozměry. Překročení této váhy se trestá pěti sty korunami za každé započaté kilo váhy, což už může letenku poměrně znatelně prodražit. Významně nadměrné zavazadlo vám navíc na palubu nemusí dovolit vůbec, byť tak to většinou je i u normálních leteckých společností. Je možné si zakoupit zvláštní zavazadlo, které přesně odpovídá předpisům Ryanairu, což se může vyplatit, pokud s nimi pravidelně létáte. Nelze samozřejmě počítat s žádným občerstvením za letu, byť je většinou možné si nějaké zakoupit za zvýšené ceny a to někdy i v předstihu společně s letenkou. S tím souvisí i absence polštářků, hadříků na ruce nebo bonbónů před přistáním. Dalším častým jevem je takzvaný „speed boarding“, což je předčasný nástup do letadla za příplatek. Smysl to má v tom, že obvykle nemají nízkonákladové aerolinie letenky na místo a cestující si tedy může vybrat až na místě. Je proto výhodnější nastoupit dříve a mít plný výběr, než nastupovat později a rozebírat zbylá místa. Poplatek také může být vyžadován za každé zavazadlo, které vyžaduje odbavení. Obecně se dá říci, že si člověk platí jen za to, co opravdu využije.

Rozdílné lety

Přistávací poplatky a zajištění slotu na větších mezinárodních letištích bývá většinou hodně drahé, takže nízkonákladové aerolinky málokdy létají na známá centrální letiště, jako je Heathrow, Schiphol nebo Barajas. Spíše volí menší letiště a bývalé letecké základny nedaleko větších měst, například Girona, Luton nebo Vatry, ze kterých se pak cestující musí sami přepravit autobusem nebo vlakem do města. To celkově prodlužuje cestu. Druhý problém však je, že tato letiště nejsou vždy vybavena pro přistávání v nepříznivých povětrnostních podmínkách, takže jsou často lety nízkonákladových aerolinek takzvaně „divertovány“, tedy přesměrovány na jiné letiště. I to celkově prodlužuje cestu, byť je samozřejmě zajištěna provozovatelem náhradní doprava na původní místo. Za běžných okolností je však samozřejmě doprava do skutečné destinace cesty klienta v jeho vlastní režii a tak je dobré si předem spočítat, kolik takový odvoz a dovoz z a na letiště bude stát, aby se nevyplatilo letět s běžnou leteckou společností na hlavní letiště daného města. Existují však i případy, kdy aerolinky vyjednání s větším letištěm dobré podmínky a létají proto přímo na něj. V takovém případě odpadá jeden velký nedostatek těchto aerolinií a jejich nabídka nabírá na hodnotě. Obvykle se ale stejně kvalita letiště na ceně negativně promítne.

Palubní komfort

Nízkonákladové společnosti se koncentrují na efektivitu, takže je za klíčovou považována nutnost vás prostě jen přepravit, spíše než vás přepravit v komfortu. Letouny mají jen jednu třídu, čímž odpadá možnost si připlatit za lepší komfort. Sedačky jsou umístěny blíže k sobě za účelem zvýšení maximálního počtu sedaček v letadle, takže není kolem vás moc místa (u vyšších osob s dlouhýma nohama mohou být problémy). Letadla nízkonákladových společností nejsou vybavena zábavními systémy a kromě nutných dokumentů týkajících bezpečnosti většinou ani jiným čtivem. Tato relativně nižší kvalita dopravy může být problematická pro ty z nás, kdo trpí strachem z létání. Ten totiž teoreticky může být absencí komfortu umocněn. Kdo však strach nemá, ho určitě na palubě nízkonákladové aerolinky nezíská.

Cena letenky

Je třeba si před rezervací uvědomit, že se cena letenky odvíjí mimo jiné také od zaplněnosti toho kterého letu a také od data, kdy se letí a hodiny odletu. S tím souvisí přirozeně i to, že čím blíže k danému letu je, tím dražší letenky jsou. Vyplatí se tedy rezervovat s velkým předstihem. Platbu je zpravidla nutné provést po internetu embosovanou kartou. Proti platbě obdrží klient kód, který pak použije na letišti.

Závěr

Nízkonákladové společnosti z létání udělaly způsob dopravy, který je dostupný opravdu pro každého. Je ale třeba si říci, že za nízkou cenu člověk platí podstatně nižším komfortem a kvalitou služeb. Navíc musí zvládnout skutečnost, že pravděpodobně skončí trochu na jiném místě, než by bylo pro jeho původní záměr ideální a že se musí z tohoto místa do své destinace dopravit sám a na vlastní náklady. Na druhou stranu je však zcela na něm, jaké služby si před a za letu zaplatí a jaké ne, což nelze říci o běžných leteckých společnostech, kde je toho většinou v ceně mnoho a to i když to ne každý využije, což může být pro méně náročné cestovatele ještě o to méně výhodné. Je určitě dobré si letenky zarezervovat předem a dobře si pročíst nabídku příplatkových služeb, aby člověk věděl, kolik vlastně nakonec se vším všudy platí. Ve finále to totiž zpravidla nebude zase až tak málo, byť je pravda, že běžné aerolinky stále zůstanou pro většinu destinací a odletových časů významně dražší. Na druhou stranu ale nelze ignorovat jejich jasné výhody. Je to tedy na zvážení každého.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id11392 (cesky-magazin.cz#609)


Přidat komentář