Jóga - meditativní cvičení

Jóga je cvičení známé po staletí a praktikované po celém světě. Lidé si ji oblíbili díky jejímu snadné absolvování a pro sílu a pohodu, kterou je nabíjí. Cvičení dokonale uklidňuje a zbavuje tělo zbytečného stresu.

Dnešní způsob života není zrovna to pravé pro naši zdravou psychiku. Lidé jsou obvykle ve stresu, že něco nestihnou, nemají dostatek prostředků překonat nastražené překážky a to vede k jedinému – nemoci. Prvně se objeví bolesti hlavy, žaludku, následně špatné trávení, bolesti zad, šíje, nespavost, únava, oslabení, změny nálad, a další problémy se postupně objevují a přidávají. Přitom jediným hlavním problémem je to, že člověk není schopen občas „vypnout“, odpočinout si. Když psychika dlouhodobě strádá, působí na fyzickou část těla a člověk jednoduše onemocní. Zdá se to jako paradox, ale ve skutečnosti je stres jedním z nejčastějších příčin nemocí.

Odpočinek a potřebné načerpání sil dodá jóga

Jóga je cvičení, které se zcela vymyká všem ostatním cvičením. Při ní nepodáváte maximální výkony, ale spíše se jen protahujete a dáváte své mysli průchod. Lidé mají jógu většinou spojenou s hinduismem a tudíž i obavy, že je cvičení povede na nějakou, snad i „nesprávnou víru“. Není nutno se obávat, jóga, zvláště ta základní, je skutečně jen a pouze cvičení.

Původ jógy

Úplně ty první zmínky o józe se datují rokem 900 př. n. l., ale to jsou snad jen základy, na kterých se následně stavělo a roku 200 př. n. l. již můžeme zaznamenat jógu tak nějak podobně, jak ji známe dnes. Původ jógy byl meditační a ve stejném duchu jóga funguje i dnes.

Dnes ji cvičí lidé na celém světě – tenkrát, tedy ve svém počátku, byla záležitostí pouze Indie než se dostala k nám, jinak nemá s indickou kulturou nic moc společného, protože se přesně neví, co území Indie znamená. Dohady historiků neberou konce a je dosti možné, že původní Indie se rozkládala na ještě rozlehlejším území, než je tomu dnes.

Co je jóga?

Jóga je meditační cvičení, kdy se** protahuje celé tělo.** Cvičení není nijak zvláště zátěžové, proto se doporučuje i při nemoci. Základem je správné dýchání a postoje. Jsou jednotlivé pozice a polohy, které většinou působí na konkrétní problémy a pokud je provádíte denně a ve stejném sledu, pak se vaše zdraví mnohonásobně zlepší.

Dokonce, pakliže je nemoc v prvním stádiu, nebo není ještě zplna rozvitá, se může vyléčit. Jak už je v úvodu tohoto článku – psychické i fyzické zdraví spolu úzce souvisí.

Pro koho je jóga vhodná

Jóga je vhodná pro všechny a v každém věku. Dokonce existují speciální jógy pro těhotné, seniory nebo po operaci. Toto cvičení vám pomůže v každém věku a nejen, že se budete dobře cítit, budete i dobře vypadat. Celkově budete dobře naladěni, harmonizace uvnitř těla způsobí úlevu, nabije pozitivní energií a prostě skvělou náladou.

Komu může jóga pomoci?

Prakticky všem. Nemocným, i zdravým, mladým či starým. Každému po svém. Nejčastěji však lidé pociťují úlevu od stresu, zbavení se bolestí hlavy, žaludečních nevolností, křečí a vnitřního napětí. Astmatikům se lépe dýchá, cholerici nejsou tolik výbušní a starší generace ucítí úlevu v kloubech. Jóga vaši energii těla vlastně roztáhne do všech koutů a tak cítíte příjemnou úlevu, a navíc posílení všech částí těla.

Začínáme cvičit jógu

Rozhodneme-li se cvičit jógu, koupíme si obvykle knihu, najdeme si ukázky cviků na internetu, anebo se zapíšeme na hodiny do nedalekého studia, tělocvičny, kde se hodiny jógy vedou. Poslední zmiňované nám pomůže naučit se cviky a také je řádně dodržovat. Nicméně je nutné si pamatovat, že jóga není od toho, abyste podávali světové rekordy, ale abyste si odpočali, načerpali sílu a energii v těle řádně využili. Proto dělejte tak, jak jen to jde, ale v žádném případě nic násilím. Když se to nejde s nataženýma nohama se vestoje dotknout dlaněmi podlahy, tak nejde, půjde to příště.

V článcích, knihách či jiných publikacích se lze dočíst, jak správně cvičit jógu. Většinou doporučují konkrétní podložku, konkrétní daný oděv a také přesný čas, místo a pozici.

Takové rady berte trochu s nadhledem. Na cvičení vám bude stačit běžné, pohodlné oblečení, místo speciální podložky deka a místo i čas trvání si zvolte sami tak, jak se vám to hodí, jak je to pro vás přijatelné a ideální. Nedělat nic „proti srsti“ to je také jedno z hlavních nepsaných pravidel jógy.

Místo na cvičení nemusí být na východ a tak podobně, ale mělo by to být pro vás osobně, velmi příjemné místo, pokoj, kde vás nic nebude rozčilovat, rozlaďovat a budete zde cítit pohodu a klid.

Dělat pořádně, nebo nedělat vůbec

Před cvičením je také asi tři hodiny nejíst, aby bylo trávení a tělo v relativním klidu. Pokud si však dáte svačinku a máte chuť si zacvičit, nevadí, nemusíte hodiny čekat. Ale rozhodně je dobré si cvičení nějak naplánovat. Třeba každý den o půl osmé večer. Alespoň ze začátku. Na pravidelné cvičení si tak zvyknete, že se budete těšit, až přijdete z práce a bude se moci v klidu protáhnout. V žádném případě však netrvejte na tom, že cvičit musíte za každou cenu. To byste pak nedělali kvalitně a bylo by to k ničemu stejně tak, jako nicnedělání. Pamatujte na to, že cvičíte jen a jen pro sebe a své zdraví.

Mít vlastní scénář cvičení

Ze začátku není nutné se ihned naučit stovky pozic a poloh. Postačí si jich vybrat několik třeba jen tři a ty provádět řádně. Časem pak přidáváte další a vybírejte si podle toho, jak se k vám hodí. Například na odstranění bolestí hlavy, proti stresu apod. Aby cvičení mělo požadovaný účinek, praktikujte cviky denně a tak, jak je předepsáno.

Že se mi smějí? Pak se budu smát já

Většina lidí už o józe slyšela a umí se představit, o co jde. Nicméně, pokud přijdete s tím, že budete toto cvičení praktikovat i vy, možná se vám budou smát. Má se obecně za to, že jóga jde ruku v ruce s východním náboženstvím a jistou magií. Ať se vám klidně smějí. To vy budete „v pohodě“, klidu, zdraví a vitální. Pak se budete smát jim, až si po ráno budou stěžovat na špatný spánek, polámané záda, bolesti břicha, a hlavy.

Zásady při cvičení jógy

Načerpali jste základní informace o józe a nyní si pojďte ujasnit, co všechno víme a na co nesmíme při cvičení zapomenout.

  • Cvičte pro sebe a tak, jak potřebujete.
  • Vždy si na cvičení udělejte čas, nenechte se rušit a soustřeďte se na prováděné pozice.
  • Vyhněte se přílišnému úsilí, bolesti, napětí ve svalech.
  • Snažte se soustředit na partie, na které je konkrétní pozice zaměřena a provádějte je v klidu, pomalu a plynule. Stejně tak postupujte z přechodu jedné polohy do druhé.
  • Nacvičování provádějte od jednodušších pozic po ty složitější.
  • Raději provádějte méně poloh, ale pořádně, než spousty pozic zjednodušenou formou.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id11356 (cesky-magazin.cz#94)


Přidat komentář